Нарис про професію журналіст.
День
журналіста в Україні відзначається щороку 6 червня. Саме в цей день у 1992
році Спілку журналістів України було прийнято в Міжнародну федерацію
журналістів. День журналіста - це не тільки професійне свято працівників засобів
масової інформації, а загальнонародне, тому що важко уявити сучасне суспільство
без інформації, без засобів її передачі, без професійного погляду на події і
факти нашого життя.
Усіх журналістів світу об’єднує те, що
вони без перерви: і в день, і вночі тримають руку на пульсі подій, що
відбуваються. І не тільки висвітлюють їх, але й впливають на наше життя, адже
стоять на контролі суспільства і знають про все, що відбувається
докладніше і швидше за інших. Саме від них залежить формування суспільної думки.
Журналістика – професія справедливих,
наполегливих, відчайдушних людей, які прагнуть змінити світ на краще. Це фах
тих, хто вміє цінувати товаришів, команду, спільно йти до мети. Не можливо
уявити собі тележурналіста без колег, з якими вони спільно створюють якісний та
цікавий інформаційний продукт.
Ніщо в сучасному світі високих
технологій і шаленого ритму життя не коштує так дорого, як інформація. Слово –
потужна зброя. Тому професійність журналіста - в обережному й виваженому
ставленні до кожного слова.
Перш за все, журналіст - не тільки
творча професія, а й наполеглива праця, часто пов’язана з певним ризиком для
життя. За обов’язком своєї професії журналісти можуть перебувати в найбільш
«гарячих» точках світу, добувати потрібну інформацію всіма доступними методами
та викладати цю інформацію так, щоб її суть була зрозумілою звичайній людині.
Спектр журналістської діяльності надзвичайно широкий, адже охоплює
друковані засоби інформації, телебачення, радіо, інтернет. У
журналістиці є декілька спеціалізацій, але, жодна з них не є постійною,
тому що журналіст, який працює, наприклад, на телебаченні може запросто перейти
працювати в друковане видання і навпаки. Їх професійна діяльність включає в себе спілкування з великою кількістю
людей. Справжній журналіст – фанат своєї професії, стійко терпить всі
незручності, пов’язані з частими поїздками.
Перш за все його професійними якостями є: комунікабельність, інтелект,
спостережливість, ерудиція, грамотність, наполегливість, оперативність,
порядність, широкий кругозір, професійна етика.
У сучасному світі журналісти і репортери
є тією силою, що формує громадську думку і впливає на неї. Завдяки оперативній
роботі журналістів, люди дізнаються про те, що відбувається в близьких і
далеких куточках світу. Вони перебувають у центрі подій і прагнуть знаходити
цікаві для людей теми. Взагалі, журналістика – не просто професія, це
покликання, це особливий світогляд. І найважливіше для журналіста – серед
багатьох подій, знаходити пояснення фактів, втілювати свої думки в точні і
зрозумілі слова. Щоб отримати матеріал для статей і передач, журналісти беруть
інтерв'ю, відвідують прес-конференції, збирають інформацію із різних офіційних
і неофіційних джерел. Є журналісти, які пишуть на загальні теми, а є такі, які
спеціалізуються на вузьких, як наприклад, на економіці або спорті. Частина
журналістів займається лише пошуком і констатацією новин, а інша - прагне
розглядати тему глибше, додавати коментарі. Хороші журналісти - відомі в
народі, їх цінують і поважають.
Сама специфіка роботи журналіста є
доволі складною, робочий час журналістів нелімітований, тому що у світі
постійно відбувається щось нове, про що кореспонденти повинні інформувати
людей. Нерідко їм доводиться витримувати дуже високий робочий темп, тому що
газети і програми бажають свіжих, але ґрунтовних новин, а успіх приходить до
тих каналів чи видань, які встигають інформувати людей про події найбільш
оперативно і точно. Таким чином, розумова напруженість в роботі журналіста дуже
висока. Адже редактори дають кореспондентам лише загальний напрямок праці.
Вибирати тему, знаходити інформацію, домовлятися про інтерв'ю і збирати
коментарі – все це входить у обов’язки самого журналіста. Так, майже половина
робочого часу журналістів витрачається на пошук матеріалу та інформації, а
решта – на написання статей і новин.
З впевненістю можна ствердити: журналіст
– це одна з найцікавіших професій. Щоб відчути її смак, потрібно зануритись у
неї з головою, - саме так і працюють справжні професіонали.
Аліна Шпак – «журналіст» групи
«ПрофіБілозерка», Білозерська РДБ.
Професіограма журналіста.
Знання: журналіст насамперед працює для людей,
спілкується з ними, глибоко аналізує їхні потреби в інформації, вивчає,
досліджує, здобуває докази та новини, прогнозує розвиток подій які в
майбутньому зацікавлять аудиторію, тому повинен знати етику та психологію,
філологію, риторику, основи редагування та оформлення тексту, інформаційні
технології.
Зміст
праці:
- робота
в засобах масової інформації;
- інформування
людей достовірними фактами;
- збір
інформації (інтерв'ювання, робота з документами, архівами), її обробка;
- аналіз
фактів і ситуацій, оцінка поточних подій;
- пошук
найбільш цікавих, значимих, актуальних подій у сфері економіки, політики,
культури, громадського життя для висвітлення їх у засобах масової інформації;
- підготовка
матеріалів для публікації;
- літературна
обробка матеріалу з урахуванням жанрової своєрідності, стилістичної подачі
фактів, журналістських прийомів (у письмовій і усній формі).
Якості,
що забезпечують успішність виконання професійної діяльності:
Здібності: літературні здібності; навички
спілкування і взаємодії з людьми (установлення контакту); уміння слухати і чути
співрозмовника; здатність грамотно і чітко задавати питання, гарні вербальні
здібності; високий рівень розвитку пам'яті (здатність запам'ятовувати факти,
викладені співрозмовником); уміння швидко орієнтуватися в подіях, приймати
адекватне рішення; творче мислення; уміння викладати доступною мовою отриману
інформацію; високий рівень фізичної і психічної витривалості (робота в гарячих
точках, в умовах ненормованого робочого дня, в екстремальних умовах).
Особистісні якості, інтереси і
схильності: об'єктивність;
ерудованість; самоконтроль і урівноваженість; терпимість, безоцінне ставлення
до людей; інтерес і повага до іншої людини; прагнення до самопізнання,
саморозвитку; оригінальність, спритність, різнобічність; допитливість;
тактовність; ввічливість.
Якості,
що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
- ригідність
(невміння змінити своє поводження і способи рішення проблемних ситуацій у
залежності від зміни умов навколишнього середовища);
- некомунікабельність;
замкнутість; невміння викладати свої думки на папері; корисність; нечесність у
викладанні інформації.
Області
застосування професійних знань:
- засоби
масової інформації (щотижневики, газети, журнали, телебачення, радіо);
- прес-центри;
- освітні
установи (вузи - факультети журналістики).
Історія
професії.
Перші
регулярні періодичні видання у нас і на Заході в XVII столітті не мали строгого
підрозділу на журнали і газети. Один з номерів першодрукованої газети,
випущеної по указу Петра I 27 грудня 1702 року, іменувався «Юрнал, чи поденний
розпис...». Із січня 1703 року почали регулярно виходити «Відомості» Петра I -
перша друкована газета. Перший журнал – «Щомісячні твори, користі і звеселянню
слугуючи» - випускався Академією наук з 1755 року.
Професія
журналіста набула великого значення в першій половині XIX століття в зв'язку з
розвитком періодичної преси, особливо журналів. В даний час професія журналіста
відіграє велику роль у формуванні політичного, економічного, культурного
світогляду суспільства, а також є основним джерелом інформації для всього
населення нашої планети.
Деякі
професії, що можуть підійти людині з даним типом особистості: драматург; композитор;
дизайнер; учитель; літературний, театральний, кіно-критик; теле-радіо-ведучий;
режисер, сценарист, продюсер; дизайнер телеефіру; перекладач, лінгвіст.
БУКЛЕТИ
Відеопрезентація "Професія журналіст"
Сценарій до відео презентації «Журналіст».
(На екрані –
журналіст) Виходить журналіст, в руках мікрофон.
Ж.
( надає мікрофон різним глядачам, які найближче сидять)
Як ви вважаєте? Звідки ви знаєте? Чи ви не співаєте?
Коротко про себе. Народилася
зимою ( на екрані зима), люблю маму (на екрані мама), цікавлюся інформацією (на
екрані інф.). Бачу себе в лавах ЗМІ.
Той, хто володіє
інформацією, той володіє всім світом. А як же це цікаво, коли ти володар всього
світу. Знати…що…
Найвисокогірніше озеро світу – Тітікака.
У Південній Америці
проживає 400 млн населення.
Мексика – країна
кактусів.
Степи Північної
Америки – це прерії.
Корінне населення півострова Юкатан – Майя.
А ось декілька цікавих фактів про жінок.
Якщо запропонувати
чоловікові і жінці показати руки , то чоловік протягне руки долонями вгору.
Жінка ж навпаки - долоні опустить вниз. Можна припустити , що таким чином вона
демонструє свій манікюр, а можливо і для того, щоб оцінили її прикраси.
Практично всі жінки
боятися мишей, або павуків, або ж черв'яків. І практично ні кому з них не
подобаються гусениці, навіть з дуже
красивою і яскравою розмальовкою.
Покличте жінку і вона поверне до вас тільки голову .
А чоловік розгорнеться всім тілом. Це все тому, що у чоловіків менш гнучка шия.
Попросіть чоловіка і жінку заткнути вуха. Жінка це
зробить пальцями, а чоловік - долонями .
(розповідає декілька сенсаційних фактів та
представляє блоки фото).
А як же цікаво було
дізнаватись, з чого починалась журналістика, як журналісту важливо бути
політиком та економістом, спортсменом та бізнесменом. Хоча деяка поправочка, сьогодні
є окремо спортивні журналісти, журналісти шоу-бізнесу. Журналісти сьогодні – професія
небезпечна. Скільки про це по телевізору говорять. Я ще не знаю, яким журналістом буду, але я вже навчилась
викладати свої думки в текстах, створювати образи, робити описи. І це завдяки
тим урокам, які я отримала під час участі у проекті.
Список
літератури. Професія журналіст.
1. А було це так…/ Упоряд.: Г. І. Вартанов, П. Р. Юр.- Політвидав
України, 1986.- Згадують журналісти-ветерани.
2.
Авраамов Д. С. Профессиональная этика журналиста: Парадоксы развития, поиски, перспективы.
– М.: Мысль, 1991.
3.
Алексеев П. Р. Пути – дороги журналиста:
Из воспоминаний ветерана печати.-
М.:
Политиздат, 1987.
4.
Вагнадзе Георгий Николаевич. Всемирное телевидение. Новые средства массовой информации – их
аудитория, техника, бизнес, политика.- Тбилиси: Ганатлеба, 1989.
5.
Владимирська А., Владимирський П. Реклама: Навчальний посібник.. - К.: Кондор, 2009.
6.
Михайлин І. Л. Журналістика як всесвіт: вибрані медіа дослідження.- Х.: Прапор, 2008.
7.
Острогорский В. М. Осторожно: «Немецкая волна»: Истоки и история западногерманского
иновещания.- М.: Исскуство, 1985.
8. Рубашкин А. И. Голос Ленинграда.-
Л.: Искусство, 1987.
9.
Сборник. Командировка по просьбе
читателей.- М.: Известия, 1985.
10. Солдаты слова: Рассказывают ветераны сов. журналистики. - М.: Политиздат, 1986.
5. ТАСС сообщает…/ Сост. Д.П.Горюнов, Л.Ю.Зубкова.- М.: Политиздат, 1988.
Вебресурси:
Немає коментарів:
Дописати коментар